• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Foredrag og fællessang

26. oktober 2021 |19:00 - 20:30 CEST

H.C. Andersen som kulturelt ikon

Vi inviterer til en hyggelig aften med foredrag og fællessang, hvor lektor ved Syddansk Universitet, Anne Klara Bom, vil fortælle om H. C. Andersen, og vi vil sammen synge et par af Andersens sange.
I pausen vil vi nyde kaffe og et stykke kage

Om foredraget

At H.C. Andersen er verdensberømt for sine eventyr ved de fleste. Men hvordan er han blevet til et nationalt ikon, der symboliserer noget særligt dansk?
I foredraget sætter Anne Klara Bom fokus på H.C. Andersens status som kulturelt ikon ved at vise forskellige eksempler på, hvordan udvalgte fællesskaber gennem tiden har dannet forbindelser til H. C. Andersen og herigennem tildelt ham ikonisk betydning og værdi.
Anne Klara Bom (f. 1982), ph.d., er lektor ved Institut for Kulturvidenskaber på Syddansk Universitet. Hun har det seneste årti beskæftiget sig med H.C. Andersen og har udgivet en række artikler om ham. Hendes seneste udgivelse er bogen ”H.C. Andersen som kulturelt ikon”, der udkom i 2020.

Arrangementet er et samarbejde mellem Foreningen Norden, Grænseforeningen, Sprogforeningen og Tønder Kommunes Biblioteker

Dato:
26. oktober 2021