Foredrag i Flensborg

Sprogforeningen har lavet en spændende aftale med tidl. generalkonsul Henrik Becker-Christensen
der vil fortælle om “Den internationale Kommissions (CIS)” ankomst til Flensborg den 25. januar 1920 og de spændende arbejdsopgaver der fulgte.

Foredraget afholdes på BORGERFORENINGEN – Holm 17, Flensborg, mandag den 27. januar 2020 – kl. 15,00
Entre 5 Euro incl. kaffe med kager.

Af hensyn til kaffen beder vi om tilmelding på sprogforeningen@gmail. com

Plebiscit Slesvig – Den internationale Kommissions virke i afstemningstiden 1920
Den 14. januar 1920 sejlede de to krydsere ”Carysford” og ”La Marseillaise” ind i Flensborg Fjord. Det var et varsel om, at britiske og franske styrker var i anmarch for at overtage kontrollen med Nord- og Mellemslesvig.

Den 25. januar ankom Den internationale Kommissions (CIS) medlemmer til hotel ”Flensburger Hof” for at overvåge de to folkeafstemninger og fremsætte forslag til fastsættelse af den nye dansk-tysk grænse. I de følgende måneder frem til midten af maj 1920 var det denne kommission, der udøvede regeringsmagten i ”Plebiscit Slesvig”, og som myndighed tog sig af mange forskellige offentlige opgaver.

I foredraget bliver der gjort rede for Den internationale Kommissions virke og dens takling af grænsespørgsmålet.