Kaj Nissen

Sprogforeningens Sprog- og Kulturpris 2021

Onsdag den 8. december uddelte Sprogforeningen for 25. gang sin Sprog- og Kulturpris. Det skete i BILLEDSALEN på Folkehjem.

Prisen 2021 gik til forfatteren KAJ NISSEN, SØNDERHAV. Kaj Nissen har i årtier været en af Sønderjyllands dygtigste og flittigste forfattere. Han har skrevet bøger og manuskripter til utallige teaterforestillinger. I mange år har han haft et tæt samarbejde med DET LILLE TEATER i Gråsten.

Teaterstykker: Her skal nævnes LIDEN KIRSTEN, som nok er det teaterstykke der er spillet mest bl. a. i BBC og i alle de nordiske lande. STODDERNE har været vist i Århus Teater, Odense Teater og Jomfru Ane Teatret og NIELS KLIMS FORUNDERLIGE REJSE sammen med instruktøren Kasper Rostrup blev spillet adskillige gange i flere sæsoner.

Bøger: DIE ELF – En samling af 11 stykker oversat til tysk. Bogen NYDAM TVEIR blev udgivet i samarbejde med Nydam-lauget.

Den 6. november 2018 blev teaterstykket om BRUNO TOPFF – REVOLUTIONEN PÅ ALS opført, opført som teaterstykke i Sønderborgs gader, på strækningen fra Kasernen til Rådhuset.

Den 17. november 2018 havde Kaj Nissen lavet manuskriptet til genopførelsen af H. P. Hanssens store tale fra Folkehjem balkon med skuespiller Bjarne Christensen fra Det lille Teater i hovedrollen som H. P. Hanssen.

Som afslutning på genforeningsfestlighederne skrev Kaj Nissen manuskriptet til HER GÅR GRÆNSEN bestilt af SPROGFORENINGEN og i 2020 opført i 14 sønderjyske forsamlingshuse.