DET RØDE HJØRNE – I. P. Nielsen 1873 – 1952

Udgivet af Sprogforeningen og ArbejderArkivet i Sønderborg

Forfatter Frode Sørensen

Pris 150 kr. (medlemspris)

Pris 198 kr. (ikke medlemmer)

Udkom 26. november 2020

Hovedpersonen er den sjællandske bager, I. P. Nielsen, som socialdemokratiets formand Th. Stauning i 1920 sendte til Sønderjylland for at blive landsdelens første socialdemokratiske folketingsmand. I. P. repræsenterede Sønderjylland på Christiansborg i 23 år og han er det folketingsmedlem valgt i Sønderjylland, som i 100 år har haft størst betydning for landsdelen.

Perioden 1922-1933 har Sønderborg-området som centrum. I. P. Nielsen blev brobyggeren mellem danske og tyske arbejdere i Sønderjylland og han var hovedmanden i genetableringen af relationerne mellem arbejderne på begge sider af grænsen. I 1922 fik byen på dramatisk vis den første socialdemokratiske borgmester John Jacobsen. I 1924 købte I. P. Nielsen HYTTEN i Dynt Strand og flyttede fra København til Sønderjylland. Den stigende arbejdsløshed medførte fremgang for kommunisterne, dem som I. P. konsekvent kaldte arbejderbevægelsens “Splittelsesmænd”. For første og eneste gang nogensinde opstod der i 1927 korporligt slagsmål i byrådssalen i Sønderborg, politibetjente må tilkaldes.

Perioden 1933-1940 med fokus på Grænselandet. I. P. Nielsen skal nu ikke alene bekæmpe kommunister, men også nazisternes fremtrængen. Forfulgte tyske politikere skulle hjælpes over grænsen, en af hovedpersonerne i denne flugthjælp var senere redaktør Robert Huhle. Det tyske mindretals nazificering øgede presset for en flytning af grænsen. I. P. Nielsen etablerede et tæt samarbejde med kronprinsesse Ingrid om tøjuddelinger og sønderjyske børn på ferieophold. Vi oplever i 1939 op til folketingsvalget et hidtil uset samarbejde mellem de borgerlige – og Socialdemokratiet for at mobilisere vælgerne og sikre at nazisterne kun opnåede en beskeden repræsentation i Folketinget.

Perioden 1940-1945 – De mørke år. I. P. Nielsen og Robert Huhle blev arresteret og ført til Flensborg. Socialdemokratiets formand i Sønderborg, redaktør og folketingsmand Frede Nielsen måtte af frygt for sit liv gå under jorden. Selvom I. P. stoppede i folketinget i 1943 fortsatte han sine aktiviteter. Hans kamp for at få befriet kendte sønderjyder, der vilkårligt blev fængslet i 1943 og 1944 er lige så legendarisk, som den var farlig.

Perioden efter 1945 – Retsopgøret efter krigen, systemskifte i Sønderborg efter 12 år med Venstre-borgmesteren, Hans Nielsen, nu vinder socialdemokraten Anders Andersen i 1946 borgmesterposten, han bliver siddende som byens førstemand i 23 år til sin død i 1969. Bogen slutter med I. P. Nielsens død og den største begravelse på Broagerland nogensinde.